Tuesday, April 14, 2015

masalah haid tidak teratur

No comments    
categories: 


ASSALAMUALAIKUM SAYANG SEMUA…
ENTRY kali ni saya nak share dengan anda ialah masalah haid tidak teratur…

Bunyi macam seramkan..spe2 yang bergelar wanita mesti tau kan sakitnya senggugut dan lebih parah kalo haid segan-segan jer nk kuar.dua tiga bulan x mai mai…ph2 bergantung ubat klinik tuk kuarkan darah haid…

Masalah haid tidak teratur sering melanda kebanyakan kaum wanita sama ada baru berkahwin, sudah lama berkahwin, sudah mempunyai anak dan merancang untuk hamil lagi atau yang masih gadis sunti. Walaupun nampak remeh tapi ia akan menjadi serius jika wanita berkahwin ingin hamil. 

Jika dibiarkan ia akan menyebabkan sistem pembiakan kurang subur. Salah satu daripada punca kitaran haid yang tidak teratur  ialah ketidakstabilan hormon di dalam badan yang akan mengeluarkan hormon stress lalu  menganggu ovulasi dan seterusnya mengganggu kitaran haid anda.

JOM PANTAU PUNCA KITARAN HAID TIDAK TERATUR
Penggunaan Ubat-ubatan 
Sekiranya anda mengamalkan ubatan tradisional seperti jamu atau herba, berkemungkinan ubatan tersebut akan mempengaruhi kitaran haid anda.

Berlebihan Hormon Prolaktin 
Hormon prolaktin yang berlebihan menghalang pengeluaran telur dan seterusnya menyebabkan haid anda lewat atau tidak datang selama berbulan-bulan.

Menyusukan anak
Sekiranya ibu menyusukan anak, kemungkinan besar haid si ibu tidak akan datang. Menyusukan anak boleh mengelakkan berlakunya hamil dalam masa terdekat. Amat bagus untuk merancang jarak anak berikutnya.

Masalah tiroid 
Rasa panas, berdebar-debar dan kekurangan berat badan secara mendadak adalah tanda bahawa anda mungkin mengidap penyakit tiroid. Jangan berlengah sekiranya ia disertai dengan haid yang sedikit atau tiada langsung.

Kegemukan 
Lebihan lemak dalam badan boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon dalam badan kerana lemak merupakan tempat simpanan hormon estrogen. Lebihan hormon estrogen akan menyebabkan kitaran haid anda terganggu. Sekiranya anda mengurangkan 10% daripada berat badan anda, peluang anda untuk hamil akan meningkat. 

Terlalu kurus 
Tidak cukup lemak dalam badan juga boleh memberikan masalah terhadap kitaran haid anda. Ini kerap terjadi kepada mereka yang terlalu banyak bersenam seperti atlet dan penari ballad. Kitaran haid anda akan kembali teratur sekiranya anda mendapat berat badan yang ideal.

Tersilap tarikh haid yang terakhir
Masalah ini juga kerap terjadi. Dikatakan 40% wanita gagal mengingati dengan tepat tarikh sebenar haid mereka.  Pastikan anda mencatat hari pertama haid anda pada setiap bulan sebagai rujukan.

Monopos 
Bagi mereka yang berusia lewat 40an, haid yang sedikit & kekerapan yang kurang adalah petanda bahawa anda akan mengalami menopos.. Sekiranya anda bimbang, sila berjumpa dengan doktor untuk pemeriksaan.. Anda juga disarankan untuk menjalani pap smear bagi memastikan yang anda tidak mengalami masalah dipangkal rahim.

Perancang keluarga
Sekiranya anda mengambil hormon pencegah hamil seperti depo-provera atau implanon, ia adalah sebab mengapa haid anda lewat datang. Alat pencegah hamil berhormon menghalang ovulasi terjadi maka kitaran haid anda akan terganggu.


Hamil 
mungkin haid anda lewat kerana anda mengandung. Tahniah!

PERLU DIINGAT!!!
Hormon yang tidak stabil boleh mempengaruhi emosi. Malahan boleh membawa kepada masalah yang lebih besar.

Untuk atasi masalah haid tidak teratur, saya cadangkan anda amalkan GLA Complex. Selain daripada mengatasi masalah haid tak teratur, GLA Complex juga banyak kelebihan lain.

ANTARA KEBAIKAN GLA COMPLEX

1)      Mengawal kencing manis dan darah tinggi
2)      Memperlahankan proses penuaan
3)      Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid
4)      Menguatkan kuku dan rambut
5)      Untuk fungsi saraf
6)      Mengawal kolestrol
7)      Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding
8)      Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri
9)      Membantu menangani eczema
10)  Membantu dalam menangani masalah menopos
11)  Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung


Anda pasti sukakan GLA COMPLEX nie…


Untuk pertanyaan lanjut boleh hubungi/watsap/pm kausar 01126024678
Saya akan bimbing anda cara penggunaan
Area kod : kota bharu Kelantan
ID no : 1186983



0 comments:

Post a Comment