Friday, February 05, 2016

kesihatan vs kegemaran

No comments    
categories: 
Assalamualaikum uolls..

entry kali ni lain ckit dari biasa..hehe. tengah - tengah pikir nak tulis pasal ape, terfikir tentang benda nie. yela kekadang kita tak terlintas pasal pemakanan kita yang boleh menyeksakan tubuh badan kita sendiri.

Makanan kegemaran kita yang tak seimbang membawa kita ke satu sudut yang kita sendiri akan menyesal. Contohnya saya sendiri suka sangat makan pelbagai jenis makanan. Tak kira lah apa yang terhidang depan mata. Bagi saya itu adalah rezeki saya. Dan selera saya memang takkan menolak..hahaha. Terok kan!!

bila mai terfikir tentang kesihatan barulah cover ckit (ckit jela). Lebih - lebih lagi kita tau yang sumber makanan kita sekarang bukannya sebersih dulu. sekarang ni sayur pom orang dah cucuk tau. Haaa... hati -hati!! semua ni bagi kesan pada kita buat jangka masa yang panjang. Bukannya sekarang masa tengah muda ni.

Oleh sebab saya sayangkan tubuh saya yang tembam ni.. saya amalkan pengambilan suplemen yang semulajadi. Kenapa ada perkataan 'semulajadi' kat belakang tue?

sebab saya taknak nanti makin teruk lepas makan suplemen. Nak sihat tetiba penyakit lain pulak yang menjengah. Takmau takmau takmau...
Saya suka sharing camana nak tau yang suplemen kita telan tu betul -betul semulajadi dan dipercayai 100%. kalau ikutkan kata - kata penjual memang la dorang cakap yang baik - baik saja. Tak pun dorang sendiri tak tau mende pun pasal suplemen yang dia jual. Yela... benda kita nak consume kan... takkan main redah je.


  1. Siapa syarikat pengilang produk suplemen
  2. Adakah pengedar suplemen mematuhi Prosedur FDA bagi perkilangan yang baik
  3. Adakah produk nutrisi ini menjalani ujian kualiti ke atas bahan-bahan mereka
  4. Adakah produk nutrisi ini mempunyai makmal bebas yang mengesahkan kualiti mereka dengan keputusan yang disediakan kepada orang lain 
  5. Adakah produk suplemen yang anda gunakan diperbuat daripada bahan semulajadi atau sintetik
  6. Adakah produk pemakanan mempunyai tarikh luput dicap pada botol
  7. Adakah produk suplemen ini lulus ujian air (ambil pil sampel daripada produk suplemen anda dan letakkan di dalam segelas air. Pil anda harus benar-benar larut menjadi longgokan serbuk dalam masa 20 minit. Jika ia mengambil masa yang lebih lama, terdapat kebarangkalian yang sangat tinggi bahawa badan anda tidak akan dapat memecahkan produk tersebut dan menyerapnya ke dalam darah anda)
  8. Adakah pengeluar produk pemakanan anda mempunyai lembaga penasihat saintifik yang sah.
  9. Berapa banyak saintis sepenuh masa yang bekerja dengan syarikat Pengeluar Spulemen.
  10. Adakah pengeluar suplemen mempunyai kemudahan penyelidikan yang sah.
  11. Adakah pengeluar suplemen melakukan ujian klinikal pada produk suplemen mereka.
  12. Adakah pengilang menerbitkan penemuan klinikal mereka dalam jurnal ulasan mereka.

Banyakkan persoalan yang perlu kita titik beratkan mengenai suplemen.. lagipun banyak sangat sekarang nie pelbagai suplemen yang kita tengok di pasaran. Jadi nak tak nak... Pilihan kita yang menentukan perjalanan kesihatan kita mendatang (mestilah dengan izin Allah).

Pilihan di tangan anda... hehe

Oklah.. setakat nie jela perkongsian saya kali nie. kalau korang nak tau lebih lanjut pasal suplemen semulajadi. roger - roger la saya tau. kita sharing-sharing ape yang lebih dan apa yang kurang.




Siti kauthar binti Mohamad :  Independent Distributor
ID Number :  1186983
COD Area :  Subang
Contact Number : calling/message 01126024678 @ watsapp only 0145154928
Postage ke seluruh Malaysia

0 comments:

Post a Comment