Monday, September 05, 2016

Bagaimana ESP dilihat berbeza dari soya di pasaran

2 comments    

Aduyaiii rasa menerawang bila nak citer pasal soya ni.. sebabnya kausar selalu je dengar orang cakap, 'eh jangan nak minum sangat soya tuh, boleh sebabkan kanser, bahaya weii'.

Aku ni dah blur.. aik, setahu kausar soya ni sangat-sangatlah digalakkan untuk makan setiap hari untuk mendapatkan protin, kulit yang halus, merawat penyakit kulit dan sebagainya.

Kenapa ada je memandai buat citer sinetron neh haha. Alahai rupa2 nya memang betul terjadi soya sebabkan kanser. Tapi bila di teliti rupanya bukan soya asli tapi soya yang dah di ubah genetiknya (GMO). Bagaimana tuh?

Selain baca penerangan dari buku nutrisi, kausar ada tanya adik yang belajar bidang kimia. Adik cakap GMO ni adalah salah satu proses yang digunakan dalam mengubah genetik sesuatu produk untuk mempercepatkan tempoh matang untuk dituai. Dan soya biasa di proses dalam suhu yang tinggi. Maka protin soya tu terhapus la kan

Itulah yang menjadikan Esp pilihan utama kausar..hehe

ESP dibuat daripada kacang soya yang benar-benar semulajadi, iaitu kacang soya yang tidak diubahsuai genetiknya (non-GMO) sejak dari penghasilan biji benih sehinggalah dituai dan diproses menjadi ESP. .

Manakala produk soya komersial lain, termasuk kacang soya yang dibeli di pasar, adalah kacang soya yang telah diubahsuai genetiknya supaya cepat membesar (sama seperti penghasilan ayam daging).


Perbezaan antara ENERGIZING SOY PROTIN (ESP) dengan Soya biasa

1. Kacang soya non-GMO adalah rendah lemak dan bebas kolesterol. Ia terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya untuk kehidupan yang aktif.

Kacang soya biasa yang diubahsuai genetiknya pula mengandungi bahan-bahan aktif yang tidak dapat menghasilkan tenaga yang mencukupi untuk tubuh badan manusia malah membahayakan.

2. ESP membantu mengekalkan kepejalan otot, pemulihan tisu badan dan fungsi enzim serta hormon yang sempurna. ESP juga membantu mengekalkan paras gula yang normal dalam darah.

Soya biasa tidak membantu kepejalan otot, pemulihan tisu badan dan fungsi enzim serta hormon, walaupun diminum dalam kuantiti yang banyak kerana perubahan pada genetik soya itu sendiri.

Apatah lagi mengekalkan paras gula dalam darah apabila kandungan gula dalam soya tersebut sendiri pun sudah berlebihan daripada apa yang diperlukan oleh tubuh badan.

3. Kandungan lemak dalam ESP sangat minimum iaitu 1 gram dan tidak mempunyai laktosa bagi memastikan kadar penghadaman yang tinggi dan diserap terus ke dalam darah.

Soya biasa pula mengandungi paras laktosa yang tinggi dengan gula berlebihan yang terkandung dalam setiap pek soya tersebut.

4. Yang paling penting tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet, selain mengandungi 5 vitamin B, 2 mineral dan 8 gram karbohidrat untuk tenaga.

Sedangkan soya biasa banyak mengandungi perasa tiruan, pemanis berlebihan, pewarna dan pengawet yang menampakkan kecantikan susu soya, malah tidak mengandungi sebarang khasiat selain sebagai penghilang dahaga sementara ketika diminum sejuk saat berbuka puasa.


7 Kriteria Perbezaan ESP dan Soya Biasa

1.Kacang soya untuk ESP itu sendiri tumbuh membesar secara organik.

Kenapa mesti ditanam secara organik? Kerana penanaman secara kimia (bukan organik) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan.

Kajian telah membuktikan bahawa ada hubungkait antara kanser dan nitrat.

Jadi amatlah penting pestisid, fungisid, and herbisid tidak digunakan disepanjang proses pembesaran kacang soya.

#2
Kacang soya untuk ESP adalah non-GMO (tidak dihasilkan secara genetik).

Kenapa bukan genetik sedangkan kos penghasilan melalui kaedah genetik adalah jauh lebih rendah?

Sama seperti vitamin sintetik dan vitamin natural, kebanyakan syarikat lain akan jimatkan kos ke paras paling rendah, iaitu salah satunya menggunakan kacang soya yang dihasilkan secara genetik.

Seorang saintis Brazil (Dr. Louis J. Pribyl) menegaskan kajiannya bahawa apabila genetik baru dimasukkan ke dalam tumbuhan, maka toksin akan dibina tanpa disedari!

#3
Protein perlu mengandungi 9 asid amino penting. Tubuh badan memerlukan kesemua 9 asid amino ini untuk menghasilkan hormon, jus penghadaman, antibodi dan enzim.

Jika salah satu asid amino penting ini tiada, sistem imun boleh menurun sebanyak 30%, di samping banyak fungsi tubuh badan tertangguh atau terhenti terus.

#4
Dalam proses pembuatan serbuk soya, kepingan soya hendaklah dicuci dan dibersihkan dengan air, bukan alkohol yang memusnahkan kandungan isoflavon sehingga 88%!

Padahal isoflavon ini yang diperlukan untuk mengurangkan risiko mendapat kanser paru-paru dan sebagainya. Isoflavon juga bermanfaat dalam penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang.

#5
Bahan anti-tiroid dan anti-ketumbuhan ada terkandung dalam soya mentah. Kekurangan bahan-bahan ini di dalam tubuh badan boleh mengakibatkan tekanan darah rendah, suhu badan menurun dan sindrom resah (restless leg syndrome).

Carilah satu jenama soya selain ESP yang mampu membuat proses pengasingan dengan mengekalkan soya dalam keadaan mentah, yang mampu mengekalkan kandungan asid

Korang kalau nak rasa soya yang terbaik, boleh contact kausar di wassup. Kausar bagi konsultasi untuk setiap pembelian dengan kausar.



Founder mysarbeauty

SHAKLEE :  Selamat Suci Semulajadi

2 comments:

  1. memang menarik esp shaklee nih

    ReplyDelete
  2. menarik...kausar suka sebab esp buat kita sentiasa bertenaga walaupun berbadan dua

    ReplyDelete