Tuesday, August 09, 2016

Merawat Migrain Tanpa Ubatan

No comments    

Kita sering sakit-sakit kepala di bahagian sebelah saja. Tapi kita buat derk aje. Tak mau usaha untuk hapuskan gelaran migrain tu, memandang remeh tentang hakikat sebenar penyakit ini. Kekadang yang keluar dari mulut kita, 'ala.. takpela nanti baik lah ni. Sikit je dah biasa dah jadi gini. Lagipun bukan boleh baik, rasa ringan sikit lepas tido pom di kira bagus'. Inilah yang selalu dengar kan daripada penghidap migrain.

Apa itu migrain? Mari kita sama-sama terokai..
Migrain adalah kita rasa sakit kepala dan pusing, namun rasa sakit dan pusing tersebut hanya terasa pada bahagian sebelah dari kepala saja. Biasanya migrain terjadi kerana pengaruh dari gangguan sistem syaraf otonom, yang menyebabkan munculnya rasa sakit hanya pada separuh kepala saja.

Migrain sendiri biasanya muncul dan menimbulkan gejala sakit dan nyeri serta kepala yang terasa berdenyut-denyut hanya pada satu bagian kepala atau unilateral. Hal ini biasanya bisa berlangsung selama 7 hingga 72 jam. Bagi penderitanya, migrain merupakan salah satu gejala yang sangat menyakitkan. Hal ini  berkemungkinan akan muncul gejala tambahan ketika migrain tersebut muncul.

Antara gejala yang muncul bersama migrain adalah :

1. mual
2. muntah-muntah
3. fotofobia atau sensitif terhadap cahaya
4. fonofobia atau sensitif terhadap bunyi
        bising
5. rasa sakit yang keterlaluan ketika
        melakukan aktiviti fizikal

Penyebab Migrain yang merbahaya :

Migrain sendiri memiliki banyak penyebab yang merupakan gabungan dari faktor emosi dan faktor genetik. Kajian pada masa ini menunjukkan bahawa penyebab migrain memang kurang diketahui secara pasti. Namun demikian beberapa fakta menyebutkan bahawa migrain lebih banyak terjadi pada wanita dewasa dan biasanya remaja baik wanita maupun lelaki memiliki kemungkinan serangan gejala migrain yang lebih kecil. Ada beberapa faktor yang dapat menyebabkan munculnya gangguan migrain.

Antara faktor yang menyebabkan migrain :
1. bunyi bising
2. cahaya yang berkedip-kedip secara cepat
3. Udara yang tidak bersih
4. bau yang tajam
5. perubahan cuaca dan iklim
6. asap rokok
Selain faktor seperti yang sudah disebutkan di atas, biasanya ada faktor lain yang dapat menyebabkan terjadinya migrain. Iaitu faktor genetik atau keturunan.

Selain itu, faktor mental dan juga beban fikiran menjadi punca sakit kepala yang keterlaluan. Oleh itu mengawal emosi amat penting dalam mestabilkan denyutan di kepala kita daripada muncul di masa akan datang di samping pengambilan suplemen untuk kecukupan nutrisi.

Pemilihan suplemen untuk menghilangkan migrain tersebut perlulah menepati segala keperluan nutrisi harian kita. Ianya boleh di atasi jika kita tidak lokek untuk menerima segala macam usaha untuk mencukupkan nutrisi dalam badan. Jangan membiarkan tubuh anda merana di sebabkan rasa tidak ingin dan tidak percaya pada sesuatu suplemen. Sedangkan ianya sangat perlu untuk keperluan tubuh kita seharian.

Untuk pertanyaan lanjut mengenai pencegahan migrain dari bermaharajalela boleh hubungi cik kausar di talian 01126024678 for calling / wassup  0145154928.

Konsultasi percuma hanya dari saya  H.M.A EMPIRE.

Shaklee : Selamat Suci & Semulajadi


0 comments:

Post a Comment